Quebonafide, właściwie Kuba Grabowski (ur. 7 lipca 1991 w Ciechanowie), znany także jako Q, Que, Jakub Grabowski, Młody Grabus, Edifanobeuq – polski raper, autor tekstów i przedsiębiorca. Założyciel wytwórni QueQuality i marki Miss Ti.
Wiek: (ur. 7 lipca 1991)
Miejsce urodzenia: Ciechanów
Imię i nazwisko: Kuba Grabowski
Wzrost: ?
Zawód: Raper
Quebonafide – bio:
Raper swoją karierę w rapie zaczął w 2008 roku, kiedy to powstał duet Yoachimu, współtworzony z Fuso. Panowie wydali wspólnie trzy krążki. Pierwszy z nich pt. ”Pierwsze Cięcie” powstał w 2009, kolejny pt. ”Drugie cięcie” rok później, a ostatni pt. ”Flow Witam” dopiero w 2012. W tym samym roku zaczął bywać na bitwach freestylowych, będąc tym samym finalistą WBW.
W 2013 wydał najbardziej kultowy w swojej karierze album pt. ”Eklektyka”, a to wszystko w szeregach SB Maffiji. Mimo że, dalej był uznawany za podziemnego rapera, to jego popularność znacznie wzrosła. Przyczynił się do tego również jego gościnny udział w numerze ”Euforia” Pawbeatsa.
Rok później raper połączył siły z Eripe, czego efektem był nielegal ”Płyta roku”. Album spotkał się z pozytywnym odbiorem i sporym zainteresowaniem. Na owym krążku znalazł się utwór ”Prowo”, który do dziś często przytaczany jest jako pokaz skilli Quebonafide.
Ezoteryka
W 2014 roku Kuba założył własną wytwórnie ”QueQuality”, a pierwszym numerem, który ukazał się na YouTubowym kanale był ”Hype”. Przez kilka następnych Quebo wypuszczał nowe numery, które promowały jego nadchodzący krążek. 27 marca 2015 roku Jakub wydał wyczekiwany przez fanów album ”Ezoteryka”, na którym gościnnie możemy usłyszeć: Guziora, Sitka, Rasa, Kuby Knapa, Kubana, Deysa, czy Mesa. Do krążka dołączona była epka ”Erotyka”, na której hostingiem zajęli się Dwa Sławy i Krzy Krzysztof. Ezoteryka uzyskała status złotej płyty i znalazła się na pierwszym miejscu w zestawieniu OLiS. W grudniu 2015 Quebo wraz z Białasem wydali epkę ”Demówka EP”, na której znalazło się 6 tracków.
Egzotyka
1 kwietnia 2015 roku Quebonafide ogłosił, że jego kolejny album będzie nazywał się Egzotyka. Krążek został wydany dopiero dwa lata po zapowiedzi, a dokładniej 9 czerwca 2017 roku. Był to dotychczas najbardziej dopracowane i czasochłonne wydawnictwo rapera.
Egzotyka jest albumem koncepcyjnym, gdzie każdy numer nawiązuję do innego miejsca na ziemi. Każdy z utworów miał swój pasujący do danego miejsca klimat, opowiadając przy tym odrębną historię. W zależności od odczuć samego autora, poszczególny numer był odzwierciedleniem jego emocji, względem tego gdzie się właśnie znajdował.
Kuba jednak nie tylko nawijał o danym kraju/regionie, ale również go zwiedzał i kręcił w nim teledysk. Efektem tego jest 14 klipów z zupełnie różnych miejsc na Ziemi.
O jakim miejscu nawija Quebonafide i gdzie się wówczas znajduje:
1. Oh My Buddha (18.11.2015)
Kontynent: Azja
Państwo: Tajlandia
Miasto: Bangkok
2. quebahombre (18.02.2016)
Kontynent: Ameryka Północna
Państwo: Meksyk
Miasto: ?
3. Szejk (17.05.2016)
Kontynent: Azja
Państwo: Zjednoczone Emiraty Arabskie
Miasto: Dubaj
4. Bollywood (17.05.2016)
Kontynent: Azja
Państwo: Indie
Miasto: ?
5. Luís Nazário de Lima (10.07.2016)
Kontynent: Ameryka Południowa
Państwo: Brazylia
Miasto: ?
6. Madagaskar (27.10.2016)
Kontynent: Afryka
Państwo: Madagaskar
Miasto: ?
7. Changa (11.04.2017)
Kontynent: Afryka
Państwo: Republika Południowej Afryki
Miasto: ?
8. C’est la Vie (18.04.2017)
Kontynent: Europa
Państwo: Francja
Miasto: Paryż
9. Zorza (25.04.2017)
Kontynent: Zorza
Państwo: Islandia
Miasto: ?
10. Między słowami (02.05.2017)
Kontynent: Azja
Państwo: Japomnia
miasto: ?
11. Arabska noc (09.05.2017)
Kontynent: Afryka
Państwo: Maroko
miasto: ?
12. To nie jest hip-hop (16.05.2017)
Kontynent: Ameryka Północna
Państwo: Stany Zjednoczone
miasto: ?
13. Bumerang (23.05.2017)
Kontynent: Australia
Państwo: Australia
Miasto: ?
14. Odyseusz (06.06.2017)
Kontynent: Europa
Państwo: Polska
Miasto: Ciechanów
Album po premierze szczytował na Olisie przez kilka tygodni i już w preorderze uzyskał status platynowej płyty. Tym samym krążek stał się najlepiej sprzedającym się albumem w 2017 roku. Pod koniec 2019 roku Egzotyka pokryła się diamentem.
Poza samą Egzotyką raper przygotował również dwie dodatkowe epki „Dla fanów Eklektyki” i ”Dla fanek Euforii”. W zależności od zaznaczonej płci zamawiającego, taki krążek otrzymał w gratisie. Same epki zrobiły niemałą furorę i mocno przypadły do gustu słuchaczom. To właśnie na ”Dla fanów Eklektyki” znalazł się numer ”Half dead” z gościnnym udziałem Reto. To właśnie ten utwór jest najpopularniejszym wydaniem rapera w serwisie Youtube i do tej pory nabił ponad 110 milionów wyświetleń.
No To Bajka EP
5 września 2017 roku raper wydał minialbum ”No to bajka”, nawiązujący do uniwersum Disneya. Na krążku znajdziemy kwestie/piosenki postaci z takich bajek jak Król Lew, Kubuś Puchatek, Księga Dżungli, czy Aladyn. Na albumie znalazły się również gościnne udziały: Popek, Wini, Solar, Białas, Wac Toja, Żabson, Sobota.
Album najprawdopodobniej przez prawa autorskie nie mógł być udostępniony do legalnego odsłuchu w internecie. Jedynym wyjątkiem jest kawałek ”Królem Być”, którego możemy odsłuchać na YouTubowym kanale Matheo.
Płyta wydana była w pudełku imitującym płytę VHS. W środku oprócz samego krążka znajdowały się kraty oraz wlepki. Postacie na obu giftach były animowaną wersją artystów, którzy udzielili się na epce.
Taconafide
W marcu 2018 roku na Instagramie Quebonafide i Taco Hemnigwaya zaczęły pojawiać się podobne grafiki przedstawiające plansze do chińskiej gry ”Go”. Fani zostali w taki sposób zaintrygowani. Owa fascynacja niewiedzą długo nie trwała, ponieważ niedługo później jedna z osób znajdujących się na zdjęciach do okładki albumu (o którym teoretycznie jeszcze nikt nie wiedział) wrzuciła do Internetu zdjęcie z planu.
Kilka dni później panowie wypuścili pierwszy numer promujący album ”Soma 0,5 mg”, a premierę krążka zaplanowano na 13 kwietnia 2018 roku. Wtedy też słuchacze poznali nazwę samego duetu – Taconafide, która jest najzwyczajniej w świecie połączeniem dwóch pseudonimów. Kolejnym numerem wydanym przez raperów było ”Tamagtochi”. Utwór zbierał ogromne liczby w bardzo krótkim czasie i stał się istnym hitem w całym kraju, a wpaść na niego mogliśmy zarówno na kanale muzycznym w telewizji, jak i w radiu. Na ten moment kawałek zebrał w serwisie YouTube ponad 107 milionów wyświetleń. Tym samym stał się drugim najpopularniejszym numerem Quebonafide na tej platformie i najpopularniejszym Taco Hemingwaya.
Do preorderowej wersji krążka duet dodał dodatkową płytę pt. ”Soma 0.25 mg”, na której gościnnie udzielili się: Kękę, Paluch. Bedoes, Dawid Podsiadło, Kaz Bałagane oraz Białas.
Panowie wyruszyli również w trasę koncertową, która swoją nazwą nawiązywała do jednego z numerów z krążka ”Soma 0,5 mg” – Ekodiesel Tour. Ich ostatnim wspólnym koncertem jako Taconafide był występ na Openerze, gdzie zgromadzili dziesiątki tysięcy słuchaczy.
Taconafide był przede wszystkim ogromnym sukcesem komercyjnym. Panowie byli wówczas po kilku miesięcznej przerwie od jakichś większych aktywności w mediach, czy na rapowej scenie, jednocześnie mając za sobą dwa naprawdę mocne krążki (Marmur i Egzotyka). Duet wykorzystał swoją już wtedy szybującą w górę popularność na spieniężenie owego hype’u.
Warto podkreślić, że album już w 2019 roku uzyskała status diamentowej płyty, tak więc Kuba zebrał dwa diamenty w przeciągu jednego roku.
Romantic Psycho
Po tym, jak emocje związane z Taconafide lekko opadły, zarówno jeden jak i drugi raper oddalili się niejako w cień. W przypadku Filipa sprawa wyglądała dość naturalnie, ponieważ nigdy nie angażował się szczególnie na social mediach, tak w przypadku Jakuba nie było to takie oczywiste.
Dosadne zniknięciem Kuby z internetu, wydarzyło się po śmierci Mac Millera. Raper 8 września 2018 r. wrzucił na swojego instgrama wpis, w którym tłumaczył, że Mac był jego największą inspiracją i czuje się jakby zmarła cząstka niego samego. W komentarzu pod postem raper niejako pożegnał się z fanami, zwiastując przy tym zawieszenie kariery.
Quebonafide zniknął i to na sporo, ponieważ wrócił dopiero po blisko dwóch latach. Niespodziewanie 7 lutego 2020 r. raper wrzucił numer, który miał imitować wizytę u terapeuty, w którego rolę wcielił się sam Taco Hemingway. Na tytułowym numerze ”Romantic Psycho” raper rozliczył się z przeszłością i w jakiś sposób poinformował fanów, co działo się w jego życiu, podczas jego nieobecności.
Na kolejny utwór słuchacze długo czekać nie musieli ponieważ, już 3 dni później ukazała się ”Jesień”, a wraz z nią teledysk. Utwór był równie mroczny i smutny jak jego poprzednik, jednak nie to było największym zaskoczeniem. Raper wyglądał zupełnie inaczej niż zazwyczaj. Krótko ścięte włosy, za duże niepasujące do siebie ubrania, okulary i największa niewiadoma, czyli brak tatuaży. Na kawałku pojawiła się gościnnie Natalia Szroeder, czyli obecna partnerka rapera.
Od tego momentu raper zaczął swoją przemyślaną i wyjątkowo oryginalną promocję albumu. Kuba wystąpił na początku w Dzień Dobry TVN, gdzie pokazał się jako kompletnie inna postać, niż ta do której zdążył nas przyzwyczaić. Był cichy, zawstydzony i w tym samym outficie, który mogliśmy ujrzeć w teledysku ”Jesień”. Oprócz tego raper wznowił znów uaktywnił swojego Instagrama, który stał się siedliskiem memów, dla fanów rapera. Kuba nie wychodził z roli i małymi kroczkami próbował sprawić by fani uwierzyli w jego nowy image.
Jednym z bardziej ikonicznych ruchów, było wydanie specjalnego wydania krzyżówki. Specjalnej z tego tytułu, że na ich okładce, zamiast kobiecej twarzy, jak to bywa zazwyczaj znalazła się twarz Queboanafide. Raper miał przyjemność udzielić nawet wywiadu w NEWONCE Radio, gdzie usłyszeć możemy jego freestyle.
13 marca światło dzienne ujrzał trzeci singiel z płyty pt. ”Przytobie”, który miał był przy okazji ostatnim numerem przed premierą krążka.
Raper wystąpił również w reklamie Allegro, w której pokazał nam jak mieszka. Oczywiście wszystko było zachowane w tym samym stylu co kreowany od kilku tygodni wizerunek. W pewnym ujęciu raper zawarł informację dla spostrzegawczych widzów. Wynikało z niej, że Quebo przekaże milion zarobiony na reklamie na cele charytatywne. Reklama była połączona również ze sprzedażą niebieskich polówek. Nie były to jednak zwykłe koszulki, ponieważ chodziło o dokładnie ten sam model, który miał na sobie przez cały okres promocji raper. Każda z polówek była ponumerowana, a ich ilość wynosiła zaledwie 500 sztuk. Co ciekawe jakiś czas później wszyscy szczęśliwcy, którym udało się kupić koszulkę, otrzymali gratisowo jeszcze jedną. Tym razem chodziło o czarny t-shirt z napisem ”romanchikkuna saiko”.
Premiera albumu odbyła się 27 marca, jednak gdy ludzie dostali swoje preorderowe krążki byli lekko mówiąc zawiedzeni. Za 60 zł dostali słabo wykonane wydanie CD, bez żadnych dodatkowych gratisów. Mimo wszystko nie to było największą skazą tego wydania. Pierwsza wersja ”Romantic Psycho” oprócz 3 tracków, już dobrze znanych słuchaczom zawierała kolejnych 15 nienadawających się do odsłuchu. Jakość nagrań, czy sama nawija była istnie tragiczna, a ludzie śmiali się, że został nagrany na dyktafonie.
Oburzenie fanów nie trwało długo, ponieważ już kilka dni później otrzymali kolejną, prawdziwą płytę ”Romantic Psycho”. Premiera prawowitego krążka wydarzyła się w ten sam dzień co premiera numeru ”SZUBIENICAPESTYCYDYBROŃ” (1 kwietnia – Prima Aprilis). Na teledysku przygotowanym do wspomnianego utworu raper zdrapał z siebie make-up oraz ubrania i ukazał nam się ponownie jako Quebonafide. W samym kawałku raper poświecił kilka wersów na aktora Sebastiana Fabijańskiego, który kilka miesięcy wcześniej krytycznie wypowiedział się na temat utworu ”Candy”.
Ostatecznie fani, którzy zamówili preorder otrzymali 2 krążki oraz nasiona kwiatu do zasadzenia. Na początku 2022 roku krążek podobnie jak poprzednie otrzymał status diamentowej płyty.
Dalsza kariera Quebonafide w 2021 roku
Pod koniec 2020 roku Kuba wypuścił 2 single, które nie znalazły się na żadnym późniejszym krążku. Były nimi ”Teen Kasia” oraz ”Matcha Latte”.
W lipcu 2021 roku raper wydał wyczekiwany przez wielu numer ”Benz-Dealer”, z gościnnym udziałem Tommego Casha. Mimo że była to jednak z najbardziej oczekiwanych premier od paru lat, to niektórzy fani nie byli do końca spełnieni. Chodziło o to, że nie była to wersja, którą mogliśmy usłyszeć przed laty na instagramowej relacji rapera przed laty. Jednak pierwotna wersja utworu nie poszła w niepamięć, a została wystawiona na sprzedaż. Walutą była kryptowaluta Ethereum. Prawa do kawałka ostatecznie zostały sprzedane wytwórni SBM Label, który udostępnił go słuchaczom, z dodatkową zwrotką Kinny’ego Zimmera. Była to ”nagroda” dla świeżo upieczonego członka SBM-u. Cena wyniosła blisko 50 tysięcy złotych.
W międzyczasie Quebo wdał się w konflikt z Sentino, który oskarżał rapera, że ten nie wypłacił mu należnych pieniędzy za zwrotkę na ”MÓJŚWIATTOPLACZABAW”. Wytwórnia zaprzeczyła to zdementowała, jednak Sebastian nie przestawał i co raz zaczepiał Kubę na swoich socialach. Quebonafide podśmiechiwał się z całej sytuacji i zaprzeczał oskarżeniom.
W październiku 2021 roku raper zapowiedział swoją ostatnią trasę koncertową, która miała być zorganizowana w ramach albumu ”Romantic Psycho”.
Dalsza kariera Quebonafide w 2022 roku
2022 dla Queboanfide był z dość przełomowym rokiem w jego karierze. Raper wystartował z produktami spożywczymi MISS TI, które od lutego zaczęły pojawiać się w sklepach. Na początku na rynek wyszły dwie herbaty, później dwa rodzaje kremów matcha, a na końcu lody mochi w 3 wydaniach smakowych.
Raper przejechał Polskę ze swoją trasą koncertową ”Psycho Relations”.
Queboanfide w pewnym momencie wrócił do postaci Jakuba Grabowskiego, wykreowanej na potrzeby promocji albumu ”Romantic Psycho”. Raper zaczął jeździć po małych miastach przebrany w dobrze znany nam outfit i grać koncerty. Śpiewał głównie stare polskie hity, czy przyśpiewki. Jakiś czas później wydał pierwszy singiel i dołączył (jako Jakub Grabowski) do SBM Label.
5 czerwca wydał kawałek ”Refren trochę jak Lana Del Rey”, w którego opisie poinformował, że sprzedał część swoich udziałów w QueQuality swojemu wspólnikowi.
We wrześniu ”Bitwie o Południe”, gdzie zmierzył się we freestylu z Filipkiem, przegrywając tym samym te starcie. Na swoim twitterowym koncie poinformował fanów, że kontrolę nad wytwórnią oddaje Filipkowi, co uczyniło go niejako twarzą wytwórni.
We wrześniu raper zaczął studia medyczne.
Cała rapgra w jednym miejscu. Obserwuj nas także na – Google News.