fot. kadr z reklamy
Po ponad dwóch dekadach istnienia, rap króluje w ilości sprzedanych płyt w Polsce. Jednak nie był zaangażowany w działania promocyjne marek. Hip-hop został swego czasu właściwie wyparty z tzw. tradycyjnych mediów – ani teledyski, ani nagrania rodzimych raperów nie były emitowane w stacjach telewizyjnych i radiowych, a wszystkie drukowane magazyny poświęcone temu gatunkowi zniknęły z rynku.
Raperzy to dla fanów ikony stylu i trendsetterzy: noszą konkretne marki, korzystają z konkretnych produktów – tego samego chcą ich wielbiciele.
Ze względu na swoją różnorodność, po rap sięga wiele osób, począwszy od pokolenia JP2 aż do pokolenia Y i wybiera go jako swój ulubiony gatunek muzyczny. Wpływa na to jego różnorodność. Rap ma wiele różnych podgatunków. Może być spokojny, melodyjny i pełen poetyckich tekstów, a z drugiej strony w ulicznym, ostrym stylu, nieunikający wulgaryzmów oraz niosący przekaz pełen prostych rad. Każdy rodzaj ma swoich przedstawicieli i fanów.
Dzisiaj możemy zaobserować, jak świetnie rap radzi sobie w przestrzeni publicznej oraz w działaniach marketingowych nie tracąc przy tym na swojej oryginalności. Rap opisuje rzeczywistość danego artysty –jest w nim miejsce na wymienianie z nazwy marek, które pomagają w tekście uruchomić pewne wyraźne skojarzenia. Dzięki temu można mocno powiązać produkt z nagraniem/wizerunkiem rapera i zakorzenić go w świadomości słuchaczy. Poza tym raperzy, jak żadni inni artyści muzyczni zawładnęli polskim YouTube’em. Największe z zarządzanych przez nich kanałów przekroczyły milion subskrybentów, już kilka lat temu, a kolejne systematycznie dołączają do tego grona. Wyświetlenia teledysków to siedmio-, a nawet ośmiocyfrowe liczby. Jak więc marketing miałby na tym nie skorzystać?
Lokowanie produktu w teledysku
To najbardziej oczywista i najczęściej spotykana forma współpracy, również najbardziej pożądana wśród samych artystów. Fani są już przyzwyczajeni – nie zaskakuje ich fakt podejmowania takich działań. Jest to sposób na pokazanie marki w dopasowanym do niej i angażującym materiale, który w przypadku najpopularniejszych artystów jest wielokrotnie oglądany.
Pezet – Supergirl i product placement – buty Reebok.
Specjalne nagranie i teledysk na potrzeby kampanii marki.
W tym przypadku nagranie wraz z teledyskiem jest tworzone od zera na konkretne potrzeby marki, talent artysty jest wynajęty do stworzenia czegoś unikalnego specjalnie dla marki czy produktu, czasem idei. Powstaje nagranie na określony temat, który pasuje do świata marki, w określonym nastroju. Wszystko jednak musi być spójne z samym artystą, a przeładowanie treścią marketingową może spotkać się z odrzuceniem odbiorców artysty.
Pezet & Małolat – Pragniesz, jako przykład nagrania teledysku na potrzeby marki Sprite.
Sponsoring lub organizacja trasy koncertowej.
Tutaj marka wchodzi z raperem w długofalową współpracę, która dotyczy jego pełnej trasy koncertowej. Można zarówno wspierać trasę organizowaną przez management artysty, jak i samodzielnie lub za pośrednictwem agencji eventowej zorganizować serię koncertów z udziałem jednego lub kilku wykonawców, przy okazji której można prowadzić aktywację marki z udziałem publiczności zgromadzonej przez artystę. Można mocno skojarzyć markę z muzykiem, umieścić ją na scenie, w środowisku koncertu oraz prowadzić promocyjną sprzedaż wśród publiczności. Na pewno pojawią się materiały dziennikarskie w mediach muzycznych (key visual na zdjęciach koncertowych czy w relacjach wideo z koncertów).
Asfalt Records promujący wydarzenie muzyczne z marką H&M, jako H&M MUSIC.
Wykorzystanie wizerunku lub/i nagranie głosu do reklamy (voice-over).
Można wykorzystać fakt, że raperzy pracują wokalnie, a ich głosy często mają oryginalną barwę i tembr rozpoznawalny dla ich fanów. Może to być ciekawa alternatywa dla profesjonalnego lektora, by nadać marce unikalny charakter.
Bezpośredni udział rapera, upublicznianie wizerunku i kojarzenie z marką: Sokół x Samsung.
Przykład voice – over z udziałem Fisz’a Emade specjalnie dla IKEA.
Wszystko co dotyczy marki.
Oprócz wyżej wymienionych możliwości wykorzystania przestrzeni hip-hopowej w ramach promowania produktów czy usług, możemy wyróżnić jeszcze wszystkie działania związane bezpośrednio z marką, są to: udziały wykonawców w filmach głównie na kanałach społecznościowych marki, jego wizerunek w publikacjach własnych marki, udział artysty w koncertach na evencie marki, czy pozostanie ambasadorem danego brandu.
Tak więc, jeśli ktoś dotychczas współpracował z klasycznymi influencerami, szczególnie tymi, których internetowa działalność od początku obliczona jest na czerpanie korzyści z komercjalizacji wizerunku, może być zaskoczony tym, jak bardzo raperzy są ostrożni przy dobieraniu partnerów do współpracy i jak bardzo chcą pozostać niezależni. Produkty i marki, z którymi współpracują, zawsze muszą mieć także pewien kredyt zaufania w grupie ich odbiorców. Marki dobrze dopasowane do targetu i jego lifestyle’u przy dobrze przeprowadzonej współpracy – na pewno się obronią i zyskają uznanie zarówno w oczach danego środowiska, jak też odbiorców. Po współpracę z artystami rapu mogą sięgać marki z pazurem, które lubią komunikować się niestandardowo.
Rap był, jest i będzie indywidualnością. Nie sprzedaje się, tworzy jedynie kolejne źródła dochodu.